• Tuffie

ENERGIE VOOR VOICE-OVERS

Bijgewerkt: 13 feb 2018

WAAR HAAL JE DE ENERGIE VANDAAN ALS JE GEEN ENERGIE HEBT?

Of waar haal je de ‘goede’ energie vandaan als je in de ‘verkeerde’ energie zit?

Eén van de belangrijkste topics die in de eerste keukentafelsessie werden ingebracht was de vraag hoe je toch nog goed werk kunt leveren als je onder welke omstandigheid dan ook niet de juiste energie hebt voor datgene wat je op dat moment in moet spreken.

Iedereen heeft wel eens een off day, off week, month of zelfs year en wat er als je bij de bakker werkt, of als je accountant of kunstenaar bent er niet zoveel toe doet, kan uiteindelijk voor de carrière van een stemprofessional funest zijn.

De menselijke stem is zo ongeveer het meest kwetsbare lichaamsmechanisme dat ingezet kan worden op de arbeidsmarkt.


WIST JE DAT WE EIGENLIJK STUNTMENSEN ZIJN?

Toen ik in mijn begin twintiger jaren een arbeidsongeschiktheidsverzekering wilde afsluiten, viel ik qua polis in dezelfde categorie als stuntmensen. Dat betekende een schokkend hoge premie tegenover idiote voorwaarden. In die tijd was je als (beginnende) ondernemer verplicht een AOV af te sluiten en ik was behoorlijk beledigd over deze gedwongen categorisering.

Inmiddels weet ik dat het wel waar is dat we in de hoogste risicocategorie vallen.

Een stem is inderdaad zo gesloopt. Een nachtje doorhalen, roken of te veel drinken, liefdesverdriet, ziekte, gewoon moe zijn of een simpele verkoudheid hebben….

Alles is hoorbaar in je stem.

Ook als je bang, onzeker of gestressed bent, valt dit moeilijk te verhullen en kan het je prestaties behoorlijk in de weg zitten. Als er issues van fysieke, emotionele of psychische aard structureel aanwezig zijn, dus als dit onderdeel is van jou als mens als geheel, kan dit ook je carrière als geheel in de weg gaan zitten.


WAT OF WIE BEN JE EIGENLIJK ALS JE STEM ‘BENT’?

Zoals ik het in mijn workshops altijd heb gezien, heeft het ‘niet goed doen’ als stemacteur of voice-over, of het ‘niet kunnen’, of ‘vastzitten in een toontje’ nooit iets met de stem zelf te maken, maar altijd met een blokkade ergens binnen ons eigen menselijke, fysieke, emotionele, mentale en spirituele systeem, waardoor we onszelf niet volledig dienstbaar kunnen maken aan een tekst of ons volledig beschikbaar kunnen stellen als ‘kanaal’.

Je stembanden op zich zijn in feite niets. Vergelijk het met de interface van je homestudio waar alles doorheen moet om je microfoon en software samen te kunnen laten werken.

De stembanden zijn het instrument waardoor een door jouw hersenen aangestuurde luchtstroom via een bepaalde lichaamsspanning, een middenrifbeweging, een gebundelde vorm van emoties en gedachten via je strottenhoofd door je keel en je mond met behulp van je tong en lippen vanuit je longen als geluid naar buiten wordt gestuurd.

De stembanden zorgen eigenlijk voor de weerklank van deze combinatie van factoren, het geluid wat eruit komt is een spiegel van alle elementen binnen dit proces.

Als er ergens in deze stroom -van inademing tot geluidproduktie- iets verstoord is, als er zich ergens een blokkade bevindt, werken we vanuit een disbalans en is ons lichaam in feite een defect instrument waarmee we toch op topniveau een prestatie moeten zien te leveren.

In die zin moeten we dus werkelijk een vorm van stuntwerk afleveren, omdat we iets moeten zien te doen wat in feite menselijkerwijs niet eens mogelijk is.

Ook al doen we erg ons best om datgene te verhullen waar we last van hebben, dit is ònze levensstroom die we inademen en via onze uitademing HOORBAAR aan de wereld teruggeven, dus onze persoonlijke vibratie die we op de luisteraar afsturen.

We geven we altijd dat mee waar we zelf op dat moment in zitten.

Of we dat ons nou bewust zijn of niet.

Als we moeten werken vanuit spanning, vermoeidheid, pijn, verdriet, (faal)angst of andere emoties en we verzetten ons ertegen omdat er een prestatie geleverd moet worden als professionele voice-over, is dit voor de luisteraar misschien niet bewust hoorbaar, maar onbewust wel voelbaar en doet zijn werk in de vorm van irritatie, verwarring over de boodschap of totaal niet meer luisteren naar wat er gezegd wordt.


INTENTIE: DE KRACHT EN MACHT VAN ONS WERK.

In feite is dit ‘subliminale informatie’, een verborgen signaal dat je (in dit geval onbewust) meegeeft.

Ik draai het daarom altijd om: Als jij je bewust bent dat jij, ongeacht wàt je zegt, door wie jij bent en wat je doet, altijd een boodschap het universum in stuurt, simpelweg omdat het jouw geluid is dat we horen wat bij ons als luisteraar ongevraagd binnenkomt, wat is dan de intentie waarmee je doet wat je doet?

Niet dat je je daar altijd mee bezig moet houden als je de aanbiedingen voor een supermarkt inspreekt of een tekst over de infrastructuur in de provincie Gelderland;

Toch is het wel nuttig om eens stil te staan bij jouw basishouding.


Intern (overweging naar binnen):

  • Weet jij hoe het menselijk mechanisme als geheel werkt en wat op dat moment jouw gegeven ‘tool’ is?

  • Ben je je bewust van jouw aandeel in het geheel?

Extern (overweging naar buiten):

  • Wie ben jij als stem en wat vertegenwoordig je ?

  • Wat is het wat jij zelf inbrengt?

De meeste voice-overs denken over deze (levens)vragen misschien niet na, maar mij hebben ze wel geholpen om mijn privémissie op een hoger plan te tillen en zo mijn werk een betekenis te geven die voor mij meer klopt dan dat ik altijd alleen maar eendimensionaal teksten zou zitten ‘inboeren’.


DE STEM IS DE UITING VAN HET MENSELIJK MECHANISME ALS GEHEEL.

Het algemene advies voor een natuurlijke presentatie en voice-over performance is:

Wees jezelf en voeg daar 10% aan toe. Die 10% kan meer energie erop zijn, of meer aanzet, meer lucht, meer brutaliteit of overdrijving, whatever.

Als er ergens een verstoring zit in het natuurlijke jezelf zijn omdat je supergestressed aankomt omdat je de trein had gemist en vijf man aan klanten en bureau drie kwartier hebben zitten te wachten in een studio die €300 per uur kost en je bent nog zwaar ongesteld ook terwijl je je tampons vergeten bent mee te nemen, of je wordt na een wilde nacht na drie uur slaap wakker met een zware kater en een krakerige rookstem terwijl je een pittige microchip software E-learning van 4 uur netto tekst voor je hebt liggen met een deadline van vandaag -het kan allemaal, we zijn tenslotte mensen- als er een disbalans is tussen wat je kan en wilt kunnen, dan moeten we dat zien te compenseren. Denken we.

De ‘fout’ die we geneigd zijn te maken is dat we vaak een bepaald idee in ons hoofd hebben van hoe we het zouden moeten doen en waar we allemaal aan zouden moeten voldoen. Je gaat dan zeg maar aan het werk alsof je wel helemaal 100% bent.

Hierdoor gaan we een gevecht aan met onszelf en met de elementen, waarmee we het onszelf onnodig zwaar maken.

Als je een ernstige ziekte hebt en daardoor maar 40% van je energie ter beschikking hebt, dan wordt het heel erg vervelend als je van jezelf verwacht dat je vanuit 100% zou moeten functioneren. Toch is dat wat we heel vaak wel doen!

Vooral vanuit de homestudio is er niemand die ziet dat jij goed voor jezelf zorgt of die hoort dat je na iedere zin stopt en opnieuw ademt als je steeds adem te kort komt of niet genoeg ademsteun hebt voor lange zinnen. Train jezelf in alles op dezelfde toonhoogte weer oppakken alsof die adem er nooit tussen zat. Dat knip je er toch weer zelf uit dan. Zo zijn er talloze ‘trucs’ om creatief om te gaan met welk gebrek dan ook. Zoek ze altijd bewust op!

Nadat ik in twee jaar tijd 14 x geopereerd was in neus-en oogholte gebied (en ja ja ondernemers, toen was ik toch wel heel blij dat ik twintig jaar lang de hoofdprijs had betaald voor die verzekering) wist ik af en toe niet waar ik het zoeken moest.

Ik heb huilend zitten ploeteren op lange teksten omdat ik niet goed meer kon lezen en de ene fout na de andere maakte waardoor ik met de edit van een tekst van twee uur vaak twee dagen bezig was in plaats van vier uur. Mijn werk was een hel geworden.

Sinds ik voor mezelf het criterium heb gesteld dat ik maximaal tot een kwartier tekst ga in mijn homestudio, huur ik voor alles wat langer is een externe studio met technicus in.

Als iemand met mij meeleest hoef ik me niet druk te maken over de fouten die ik maak, kan ik gewoon inprikken wanneer ik wil en hoef ik me over de edit geen zorgen te maken.

Ik lever liever een deel van mijn honorarium in om zo ‘effortless’ te kunnen werken en weer blij te kunnen zijn met hoe ik werk, dan dat ik mezelf zit te pijnigen omdat ik vind dat ik iets moet kunnen wat ik vroeger kon maar nu niet meer.

Grappig genoeg sta ik psychologisch gezien daardoor qua energie veel meer op scherp dan dat ik alleen in mijn cel kan opbrengen en maak ik net als vroeger ineens op twee uur tekst maar weer drie spreekfouten in plaats van in elke zin drie.

Dat komt puur omdat ik mezelf toesta te ontspannen in dat wat niet ontspannen is. Acceptatie van wat is, goed voor jezelf zorgen en zorgen dat je blij blijft en doen wat daarvoor voor nodig is, is noodzaak als stem.

Jij BENT je stem.


ZOEK JE BASISHOUDING Het belangrijkste bij een natuurlijke performance, ook al moet je dan net tien hardsell spotjes met tag ons en twintig variaties inspreken terwijl je totaal verstijfd bent en totaal geen energie hebt vanwege de herniaoperatie die je net hebt gehad, is dat je basishouding ontspannen is. Het sleutelwoord hiervoor is ADEMHALING.

Als je terug kunt vallen op een ontspannen ademhaling en lichaamshouding in de basis, kan je van jezelf altijd een ‘kanaal’ maken en daarmee een professioneel instrument blijven.

De ontspanning blijft de focus. Jij doet het niet, maar je laat het gebeuren. Dat is een hele andere, maar superrelaxte houding, waarbij je vanuit je intentie werkt, in plaats vanuit puur fysieke performance.

Bij wervend denken we altijd dat we kracht moeten zetten en bij enthousiast gaan we ineens omhoog met onze stem. Maar daarmee forceer je jezelf in feite fysiek en raak je voor de luisteraar soms net een grens van marteling.

De Kruidvatcommercials zijn daar een mooi voorbeeld van en hoe geirriteerd mensen daarop reageren. (Wat overigens gewoon marketing is en met alle respect voor Hadewych Dit is een gevalletje van: Laat nooit de klant de take horen die je uit baldadigheid deed om hem te laten horen dat dit is wat hij ècht niet wil. Die kiezen ze namelijk wel natuurlijk en dan zit je daar nog jaren aan vast.)

Vanuit ontspanning geef je alleen met intentie achterliggend alle woorden de betekenis mee die ze moeten hebben, in welk percentage dat jij kiest.

Als jij je werk al hebt gedaan en je weet wie je bent, wat je zegt, tegen wie en waarom, dan is het gewoon een kwestie van al die elementen bij één brengen en in één keer recht in het doel schieten. Focus.

Daarmee suggereer je precies wat je wilt beogen zònder er iets voor te doen. Je bent dan niet afhankelijk van een grotere fysieke conditie of goede stamina.


Het verschil tussen ‘gewoon’ iets inspreken of ‘magie’ leveren, is als we in staat zijn in plaats van de luisteraar een eendimensionale betekenis op te dringen van een tekst, de luisteraar de suggestie kunnen geven van een hele wereld achter die tekst.


Volgende keer: EMOTIES EN DE MENSELIJKE PSYCHE: VOICE OVERS, LAAT U NIET MISLEIDEN.

0 keer bekeken

2018 Voice and Vision